צפו: טיול שבועי עם קובי פינקלר • מסלול האקליפטוס בעיר הירוקה

    קובי פינקלר 1 Comment on צפו: טיול שבועי עם קובי פינקלר • מסלול האקליפטוס בעיר הירוקה
    14:18
    06.05.24
    אפרת ברזל No Comments on "אבא הלקה את עצמו כל חייו שלא הציל את משפחתו מהשמדה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    העיר חדרה שינתה פניה לבלי הכר. אתרי מורשת, בתי כנסת משכבר הימים, מסעדות, ואפילו נייר ממוחזר לספרי קודש.

    רחוב "הגיבורים" במרכזה של העיר הירוקה- חדרה, מספר את סיפורה של העיר טוב יותר מכל מדריך. המגיפות, המלריה, המתים הרבים בדרך לייסודה של עיר ולמרות כל אלו, הנחישות שלא לעזוב אותה. אלו הם גיבוריה.

    במרכזו של רחוב הגיבורים, החאן, בית חווה חקלאית שנרכש עבור תושביה הראשונים של העיר "חובבי ציון" חרדים מליטא. לא פלא הדבר, שהמבנה הראשון אשר נהנה עבור המתיישבים בחווה היה המקווה.

    מבנה החאן של חדרה לא היה במקור מלון דרכים אלא בית חווה חקלאית גדול מימדים. בשנת תרנ"א 1891, כשרכשו מייסדי חדרה את הנחלה בת 30,000 הדונם מבעליה האפנדי הלבנוני סלים חורי, נכלל גם החאן בעסקה.

    את חדריו, הקיפו חצר רחבת ידיים ומסביב נפרשה צמחייה מקומית עם חיפוי בסגנון התקופה.

    סיור במקום, הן בהדרכה עצמית והן בהדרכה מקומית ומומחזת (אל תוותרו על זה) מוליך אותנו בין חדרי החאן, אוצרות של פעם, מטבח משכבר הימים ואפילו פחון ששימש את עולי המעברה הראשונים. 04-6324562

    אחרי המקווה צריך גם בית כנסת. אמרו ועשו. "כמה עשרות שנים אחרי הגעתם של ראשוני המושבה" כפי שמספרת נינה רודין מנהלת ואוצרת מוזיאון חאן חדרה "הוחלט לבנות בית כנסת מרכזי לחדרה, בחצר הפנימית של החאן. אנשי המושבה סברו כי בעת מתקפת פורעים ערבים ישמש החאן, דמוי המבצר, כמתחם מוגן לתושבים ובית הכנסת עצמו יתפקד גם כמגדל תצפית ועמדות ירי".

    עד היום ניתן לראות את המבנה הייחודי הזה שפתחיו כעמדות ירי. בית הכנסת "הגדול" נחנך ביובל לחדרה בשנת תש"א.

    לא הרחק משם ברחוב הרב אורנשטיין, ליד שוק חדרה ( שגם הוא תופעה בפני עצמה- שוק משנת 1934), בית הכנסת הישן של חדרה, שבו החל מסע המושבות- מסע הרבנים הראשון בתחילת שנת תרע"ד.

    המסע שנערך בראשותו של הרב קוק כשלצדו הרב יוסף חיים זוננפלד , החל את דרכו בבית הכנסת הישן, כשבלילה נמים האורחים בחאן המקומי. סורו לבית הכנסת. את סיפורו תוכלו לקרוא בין כתליו ובין דפי התיעוד.

    אמרנו מורשת ואי אפשר בלי משפחת פיינברג ובנה המוכר אבשלום, ב"בית פיינברג".

    חמש שנים אחרי הגעת ראשוני "חובבי ציון" לעיר נבנה הבית בשלבים החל מ- 1896, ע"י אחד מהמתנחלים הראשונים של חדרה ישראל (לוליק) פיינברג. תחילה היה זה בית משק (רפת או אורווה) בנוי אבני כורכר, כפי שעשו יתר המתנחלים, מפאת הקושי להשיג רשיונות מהתורכים לבניית בתי מגורים. כיום מוצגים בבית הממוקם ברחוב ז'בוטינסקי, ארכיוני המשפחה, חפצי הבית משכבר הימים וסרט המספר את סיפורם המיוחד.

    לפני הכניסה לבית סורו לחצר, שם מצוי חוטר מ"דקל אבשלום" אותו הדקל שתחתיו נמצאו עצמותיו של אבשלום.

    בחצר הבית קפה פיינברג. בית קפה ומסעדה כשרים למהדרין בתוך פינת טבע טובלת כולה בהיסטוריה.

    במרכז החצר, עמד אז גן הפרחים של אם המשפחה פאני לבית בלקינד. היא הצטיינה בגידול ורדים ואיריסים. בשנת 1914, בעת ביקורו של הברון אדמונד דה רוטשילד בחדרה, קיבל אותו אבשלום וליווה אותו עד לבית המשפחה. פאני העניקה לו זר אירוסים שחורים ולבקשתו, גגם דלי פקעות של אירוסים.

    היום, מאה שנים מאוחר יותר, במקום גינת האירוסים הפורחת של פאני, נמצא במקום 'קפה פיינברג'. ז'בוטינסקי 34, חדרה.
    לשבת בתוך העבר, לאכול את האוכל המיוחד והמרשים בהווה ולחלום על העתיד.

    קברניטי העיר בהחלט חושבים קדימה. בעתיד הלא רחוק יוקם בית מלון ראשון לעיר, מסלולי הטיול יורחבו ואוירת ה"פעם" תקפוץ מכל פינה.

    מפעלי נייר חדרה- חוויה לכל המשפחה במרכז המבקרים של קבוצת נייר חדרה

    עוד פחות מחודש ייצאו הילדים לחופשת הקיץ. אל תחמיצו ביקור משפחתי במרכז המבקרים.

    לקראת הקיץ התחדש מרכז המבקרים והוסיף משחק אינטראקטיבי חדש, בו המבקרים מתחרים ביניהם בתחרות מיון פסולת למכלי המחזור השונים. בנוסף, סיור וירטואלי חדשני העוקב אחר הנייר בזמן תהליך הייצור במכונה בטכנולוגיית תלת מימד. במרכז המבקרים, המיועד למשפחות וילדים בגילאי 6 ומעלה, תוכלו ללמוד מתי וכיצד התחיל הייצור והשימוש בנייר, מהי חשיבות מחזור הנייר והקרטון כחלק משמירה על הסביבה בה אנחנו חיים, לקבל הצצה נדירה על מכונת ייצור הנייר הגדולה ביותר במזרח התיכון ולסיום חוויה ייחודית – הכנת נייר ממוחזר במו ידיכם. משך הסיור: כשעה וחצי. ויש לרכוש כרטיסים מראש. רחוב פרידלנדר 14 חדרה.

    מכאן לקצה השני של העיר.

    פעם, היתה גבעת אולגה עוד שכונה של העיר הירוקה חדרה. חולפים על פניה בדרך צפונה או דרומה, לעיתים, עוצרים לתדלק ובדרך כלל, חוץ מהשלט המורה על קיומה, לא סרנו פנימה.

    אבל המציאות השתנתה. חוף ים קסום ואפילו נפרד, מסעדה מיוחדת על צוק הים הנושא את שם המשפחה של אולגה- חנקין ומרכז מדעי יוצא דופן הטכנודע.

    במוזיאון ופארק המדע הטכנודע, מציעים לכל המשפחה פעילות מהנה ומרתקת לקיץ – חוויה ייחודית שתימשך במשך החודשים יולי אוגוסט עד השעה 21:00 (בימי ב' ו-ד') בנוסף לשעות הפתיחה הרגילות.

    הפעילויות כוללות, שלל ניסויים הדגמות, הן בבריכות המים החיצוניות והן במבנים הפנימיים והממוזגים, והן חוויות מדעיות, במסגרת פעילות קיץ מהנה ואיכותית לכל המשפחה, בכל פעם תחת נושא מרכז אחר סגור בשבת. 04-6333505

    ומשם לחוף הים. חוף ובית קפה- מסעדה.

    בין רכסי הכורכר, ממוקם לו החוף הנפרד, הטובל בין מפרצונים קטנים ותכולים ומעליו במקום המצוק ומעל רצועת החוף, בית חנקין.

    הבית נבנה על ידי גואל האדמות יהושע חנקין כמתנה לאולגה אשתו. בית הקפה במקום עבר לא מעט גלגולים, עד אשר גאלו אותו אריק ואשתו והפכו אותו למקום מלבב, טעים, איכותי ומקורי.

    טיול עירוני, עם הרבה מורשת אהבת הארץ והאדם והברה יהדות. לא בכדי מקימיה היו חרדים שהטביעו חותמם על העיר.

    פרטים על אתרי האזור ניתן לקבל בעמותת התיירות "כרמלים".

    בית הכנסת הישן

    החאן

    פיינברג

    מקוה

    טכנוע

    בית הכנסת הגדול

    ראשונים

    קפה

    נייר



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      מקום נוסף נחמד בחדרה אפשר ללכת לחורבת כנסת יצחק. מדובר בישיבה שפעלה במקום והוחרבה במלחמות העיתונים התשע"ג. במקום פועלת מסעדה כשרה למהדרין עם כל החומרות שלא יהא חס ושלום בעיה ב"לשם שמיים". ניתן לשלב את הסיור במוזיאון "אחים ונשק" שהוקם בצמוד על המאבק בלי פשרות ווויתורים כנגד הציונים.